پزشکی و سلامت
دوشنبه 6 اسفند 1397 آشنایی با مواد مخدر و پیشگیری و درمان اعتیاد

قرص ریتالین (متیل فندایت)

   قرص های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از بیماری های دوران کودکی  به نام "اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه" استفاده می شود. در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به حمله خواب تجویز می شود. هم اکنون گزارش های متعددی وجود دارد که برخی از دانشجویان برای بیدار ماندن در شب های امتحان به جای مصرف قهوه و چای از قرص های ریتالین استفاده می کنند تا بتوانند چند ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند و یا آنکه چون می خواهند در مهمانی چند ساعتی به آن ها بیشتر خوش بگذرد ریتالین را با مشروبات الکلی و سایر مواد مصرف می کنند.

آثار مصرف ریتالین

   از آن جا که این دارو توسط پزشکان تجویز می شود دانشجویان تصور می کنند که این قرص ها بی خطرند در حالی که مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند عوارضی مشابه کوکایین و آمفتامین داشته باشد.

  عوارض مصرف خود سرانه ریتالین عبارتند از: عصبی شدن و بی خوابی ،احساس سرگیجه و سردرد، تغییرات ضربان قلب و فشارخون، خارش و جوش های پوستی، دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده، مصرف دایمی و اعتیاد( وابستگی)، بروز حالتهای روان پریشی( جنون) و علایم وابستگی به ریتالین، بروز افسردگی پس از قطع مصرف.

   عوارض مصرف مقدار زیاد ریتالین : از دست دادن اشتها و سوء تغذیه،لرزش و پرش عضلات،تب، تشنج و سردرد،نامنظم شدن ضربان قلب، اضطراب و بی قراری، تکرار حرکات و اعمال بی هدف، بروز حالت های سوء ظن( پارانویید، توهم و هذیان)، احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست، مرگ ( تاکنون چندین مورد مرگ ناشی از مصرف ریتالین گزارش شده است)

قرص ترامادول

   ترامادول یک ماده ضد درد برای دردهای حاد یا مزمن با شدت متوسط تا نسبتاً شدید است که تأثیر مستقیم خود را برسیستم اعصاب مرکزی ( مغزو نخاع) می گذارد. این ماده در ایران به صورت کپسول های  50 و 100 میلی گرم و آمپول های 1 و 2 میلی گرم تولید می شود. ترامادول پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب می شود و اثر ضد درد آن در حالت خوراکی پس از 2 تا 3 ساعت به حداکثر می رسد و تا 6 ساعت ادامه پیدا می کند.اگر فرد مصرف کننده این ماده به یکباره مصرف آن را قطع کند در وی علایم جسمی و روانی محرومیت از ماده ( که نشان دهنده اعتیاد فرد به ترامادول است می باشد) بروز می کند. این علایم عبارتند از:اضطراب، عرق کردن، بی خوابی، درد اندام ها، حالت تهوع، لرزش،اسهال، در برخی موارد توهم.

 نشانه ها و علایم جسمی و روانی سوء مصرف

  1. سرخ شدن چشم ها
  2. نگاه های مات به مدت طولانی
  3. نامفهوم و جویده شدن طرز صحبت
  4. عدم تعادل در حرکات
  5. غیبت های مکرر از کلاس درس و کاهش علاقه به تحصیل
  6. طولانی شدن زمان ماندن در دستشویی یا حمام

گل

j9enpz47

   گل یک نوع ماده مخدر است که در سرشاخه های گیاه شاهدانه موجود بوده و عواقب جدی به همراه دارد.این ماده در کشورهای اروپایی به نام ماری جوآنا شناخته می شود و اثرات قوی تری نسبت به حشیش دارد و با نام های علف، قارچ، اشک، تسبیح و حالا گل.

   علائم مصرف: احساس گیجی، عدم تعادل جسمی، خنگ شدن، خنده های بی دلیل، سرخی چشم ها، کاهش حافظه، احساس خستگی و چرت زدن.

   عوارض کوتاه مدت: پائین آوردن قدرت یادگیری و از بین بردن حافظه، از بین بردن تمرکز فکری، افزایش خواب و اشتها، خشکی دهان، پرخونی مویرگ های چشم ،گلو درد و سرفه ،افزایش مشکلات قلبی،ایجاد حس شکاکی و توهم زایی، ازبین بردن مهارت های احتیاطی در رانندگی و مسائل جنسی، اختلال در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران، استرس و اضطراب، کاهش قدرت تصمیم گیری، شوریدگی،یاوه گویی، ناتوانی در تشخیص رویا و واقعیت.

   عوارض دراز مدت: امکان بروز انواع سرطان، اختلال در سلول های جنسی و ایجاد ناباروری، اختلال در میل جنسی وکاهش آن، ایجاد حس وابستگی شدید، زمینه ساز استفاده از مواد مخدر دیگر، خطر ابتلا به جنون در افراد مستعد، کاهش فعالیت سیستم دفاعی بدن وآسیب پذیری در برابر بیماری ها، ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی مانند مشکلات ناشی از مصرف سیگار و تنباکو ولی خطرناک تر، بی انگیزگی در زندگی و کاهش علاقه، فرار از محل کار و منزل، خنثی بودن نسبت به مشکلات تزلزل شخصیتی، تغییر اندام ها، ترس شدید، دیوانگی.

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 250031
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103698128 تعداد بازديد زيرپورتال: 806151 اين زيرپورتال امروز: 626 سایت در امروز: 126286 اين صفحه امروز: 25