پزشکی و سلامت
سه‌شنبه 17 آذر 1394 توصیه هایی برای پیشگیری از آنفلوآنزا
افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد.
توصیه هایی برای پیشگیری از آنفلوآنزامعاون وزیر بهداشت در جدیدترین آمار از فوت ۳۳ نفر بر اثر آنفلوآنزا در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد.
 
دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به فوت 33 نفر بر اثر آنفلوآنزا در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سال گذشته بیشترین ابتلا به آنفلوآنزا را در شهرهای تبریز و آذربایجان داشتیم ولی امسال کانون این ویروس در کرمان بروز پیدا کرده است.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره شیوع این ویروس در کرمان و آیا اینکه علت آن بازگشت زوار از عراق است، توضیح داد: خیر، زیرا نخستین ابتلا به این ویروس را قبل از سفر اربعین در سیرجان داشتیم.
 
توصیه‌های آنفلوآنزایی

 
همچنین در این راستا دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قالب توصیه‌های عنوان کرده بود که وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفلوآنزا توصیه نمی‌کند. همچنین در 10 استان در هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.
 
گویا با اشاره به اینکه افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.
 
وی گفت: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.
 
گویا تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و 6 مورد اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.
 
وی عنوان کرد: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.
 
به گزارش وزارت بهداشت، وی گفت: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.
 
گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.
 
وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند.
 
گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.
 
وی با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.
 
گویا در خاتمه خاطرنشان کرده بود که رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید اکیدا خوددای شود.
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 249961
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103474554 تعداد بازديد زيرپورتال: 804955 اين زيرپورتال امروز: 209 سایت در امروز: 139677 اين صفحه امروز: 62